• Home
  • Over Lokaal Belang
  • Fractie en bestuur
  • Nieuws
  • Agenda
  • Lid worden
  • Contact
  • Home
  • Over Lokaal Belang
  • Fractie en bestuur
  • Nieuws
  • Agenda
  • Lid worden
  • Contact
  LOKAAL BELANG BRUMMEN
  • Home
  • Over Lokaal Belang
  • Fractie en bestuur
  • Nieuws
  • Agenda
  • Lid worden
  • Contact
Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1: Bepalingen

Paragraaf 1: Algemeen
                       1. Begripsbepalingen

Paragraaf 2: Taken
                       2. Bestuur

Paragraaf 3: Vergaderingen
                       3. Ledenvergaderingen
                       4. Algemene vergadering
                       5. Bijeenroeping ledenvergaderingen

Paragraaf 4: Bestuur
                       6. Samenstelling bestuur
                       7. Zittingsduur bestuur
                       8. Kandidaatstelling voor het bestuur
                       9. Bestuursvergaderingen
                     10. Schorsing en ontslag bestuursleden

Hoofdstuk 2: Geldmiddelen
                
                       11. Hoogte contributie en bijdragen raadsleden en wethouder(s)

Hoofdstuk 3: Commissies

                       12. Diverse commissies

Hoofdstuk 4: Kandidaatstellingen

                       13. Toepasselijkheid
                       14. Aanvang van de procedure
                       15. Verantwoordelijkheid
                       16. Kaderstellend Advies
                       17. Lijsttrekker
                       18. Voorlopige kandidaten en de voorlopige groslijst
                       19. Uitsluiting van deelneming
                       20. Definitieve groslijst en advieslijst
                       21. Verkiezingsprogramma
                       22. Vaststelling kandidatenlijst
                       23. Inlevering van de kandidatenlijst
                       24. Afwijkingen van de procedure
                       25. Onvoorziene gevallen 



Hoofdstuk 1: Bepalingen

Paragraaf 1: Algemeen

Artikel 1: Begripsbepalingen
1.1 In dit huishoudelijk reglement en krachtens dit huishoudelijk reglement vast te stellen reglementen wordt verstaan onder     a. Ledenvergadering: De ledenvergadering van Lokaal Belang zoals geregeld in de artikelen 15 tot en met 19 van de statuten;
b. Algemene vergadering: De algemene vergadering, die ingevolge artikel 15 van de statuten elk jaar vóór 1 juli wordt gehouden;
c. Bestuur: De door de algemene vergadering benoemde bestuursleden van Lokaal Belang;
d. Ledenvergadering: De vergadering van de leden van Lokaal Belang;
e. Fractie: De als zodanig gezamenlijk in de gemeenteraad optredende leden van Lokaal Belang;
f. Ad-hoccommissies: Door het bestuur incidenteel in te stellen commissies, die het bestuur adviseren over een bepaald vraagstuk, dat behoort tot het werkterrein van het bestuur;
g. Gewone meerderheid: Meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen, waarbij blanco en ongeldig uitgebrachte stemmen geacht worden niet te zijn uitgebracht;
h. Gekwalificeerde meerderheid: Ten minste twee derde van het aantal geldig uitgebrachte stemmen, waarbij blanco en ongeldig uitgebrachte stemmen geacht worden niet te zijn uitgebracht;
i. Zittend lid: Een lid van Lokaal Belang dat lid is van de gemeenteraad waarvoor de procedure van kandidaatstelling van toepassing is;
j. Groslijst: De alfabetische lijst van alle voorlopige kandidaten;
k. Voorlopige advieslijst: De lijst van door het bestuur in volgorde van voorkeur geplaatste kandidaten;
l. Advieslijst: De lijst die door het bestuur wordt vastgesteld en onderwerp van een ledenraadpleging onder alle leden is;
m. Voorlopige kandidaat: Een lid van Lokaal Belang dat schriftelijk heeft verklaard een kandidatuur in overweging te willen nemen voor een plaats op de kandidatenlijst;
n. Lijstduwer: Één of meer bekende kandidaten die door de ledenvergadering op de laatste plaats(en) van de kandidatenlijst zijn gesteld en die vooraf verklaren een eventuele benoeming tot raadslid alleen zullen aanvaarden voor zover er geen kandidaten met hogere plaats op de kandidatenlijst een benoeming willen aanvaarden;

Paragraaf 2: Taken

Artikel 2: Bestuur
2.1 De rechten en verplichtingen van het bestuur zijn:
a. al hetgeen voortvloeit uit de statuten en de reglementen van Lokaal Belang;
b. het meewerken aan de kandidaatstelling voor de gemeenteraad op de wijze als nader geregeld in de reglementen van Lokaal Belang;
c. het binnen haar gebied bevorderen van alle activiteiten, die dienstig zijn aan de doelstellingen van Lokaal Belang;
d. al hetgeen overigens bevorderlijk is aan het doel van Lokaal Belang;

Paragraaf 3: Vergaderingen

Artikel 3: Ledenvergaderingen
3.1 De ledenvergadering is het hoogste orgaan van de partij.
3.2 Aan de ledenvergadering komen voor het betrokken gebied alle bevoegdheden toe, die niet door de wet, de statuten en reglementen van Lokaal Belang aan andere organen zijn opgedragen.
3.3 Een ledenvergadering kan slechts rechtsgeldige besluiten nemen inzake onderwerpen, die in de uitnodiging voor betreffende vergadering zijn vermeld.

Artikel 4: Algemene vergadering
4.1 Bij de behandeling van de rekening en verantwoording wordt de algemene vergadering voorgelicht door een financiële commissie van ten minste twee leden die daartoe voor de duur van één jaar door de algemene vergadering worden benoemd. 4.2 Deze leden zijn maximaal tweemaal herkiesbaar en mogen geen deel uitmaken van het bestuur. Het bestuur zorgt ervoor dat de secretaris uiterlijk 1 maart een exemplaar ontvangt van:
a. de door de algemene vergadering vastgestelde begroting over het afgelopen kalenderjaar;
b. de door de penningmeester opgestelde rekening en verantwoording over dit jaar;
c. de verklaring van de financiële commissie over deze rekening en verantwoording. 
4.3 Het bestuur roept de algemene vergadering vóór vijftien mei bijeen.
4.4 In deze vergadering brengt het bestuur ten minste zijn jaarverslag uit, doet het rekening en verantwoording en vinden periodieke aftreding en benoeming van bestuursleden plaats.

Artikel 5: Bijeenroeping ledenvergaderingen
5.1 Alle ledenvergaderingen worden op een termijn van ten minste veertien dagen tevoren uitgeschreven en in geval van een kandidaatstelling ten minste drie weken tevoren uitgeschreven, hetzij door het bestuur, hetzij door één tiende van het aantal leden. Deze bijeenroeping geschiedt door toezending van een uitnodiging aan de leden, die tijd en plaats van de vergadering en de te behandelen onderwerpen bevat.
5.2 De voorzitter roept binnen vier weken de ledenvergadering bijeen op verzoek van ten minste één tiende deel van de leden; indien aan zodanig verzoek niet binnen twee weken na ontvangst ervan gevolg is gegeven, kunnen die verzoekers zelf tot de bijeenroeping overgaan. Op hun verzoek verzendt het secretariaat de uitnodiging aan de leden voor rekening van de partij.
5.3 De bijeenroeping geschiedt door middel van een brief dan wel mail of plaatsing ervan op de website van de partij. Wanneer het vereiste aantal leden de vergadering bijeenroept, kan de ledenvergadering zelf in haar leiding voorzien.
5.4 Tevens roept het bestuur de ledenvergadering bijeen zo dikwijls als de voorzitter of ten minste één derde van de bestuursleden dit wenselijk oordeelt of wanneer het daartoe volgens de wet of de statuten en reglementen van Lokaal Belang verplicht is.

Paragraaf 4: Bestuur

Artikel 6: Samenstelling bestuur
6.1 De partij wordt bestuurd door een bestuur dat bestaat uit een oneven aantal van ten minste drie personen. De ledenvergadering stelt het aantal bestuursleden vast.
6.2 Het bestuur bestaat uit de volgende niet in functie gekozen leden:
a. de voorzitter;
b. de vicevoorzitter;
c. de secretaris;
d. de penningmeester;
e. alsmede de niet in functie benoemde overige leden.
6.3 Bij ontstentenis van bestuursleden blijft het bestuur bevoegd en zorgt derhalve voor onderlinge vervanging.
6.4 De bestuursleden worden uit de leden met ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen gekozen door de ledenvergadering.

Artikel 7: Zittingsduur bestuursleden
7.1 Bestuurders worden benoemd voor een periode van vier jaar en treden af volgens een door het bestuur opgestelde rooster van aftreden. Een volgens het rooster aftredende bestuurder is één maal onmiddellijk herbenoembaar. Na één maal te zijn herbenoemd is een volgens rooster aftredende bestuurder nog één maal onmiddellijk herbenoembaar bij besluit genomen met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin tenminste de helft van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
7.2 Degene die niet onmiddellijk herbenoembaar is, kan pas na het verstrijken van een periode van twee jaar na afloop van zijn benoemingsperiode weer tot bestuurder worden benoemd.
7.3 De in tussentijdse vacature benoemde bestuurder neemt op het rooster de plaats in van degene in wiens vacature hij werd benoemd.
7.4 Wanneer als gevolg hiervan de eerste benoemingsperiode van de in de vacature benoemde twee jaar is of korter is dan twee jaar, kan het bestuur bepalen dat deze benoemingsperiode niet in aanmerking wordt genomen bij de toepassing van onderdeel 7.1 van dit artikel.

Artikel 8: Kandidaatstelling voor het bestuur
8.1 De benoeming van bestuursleden vindt plaats uit een voordracht. Het bestuur is bevoegd een voordracht op te maken.
8.2 De voordracht van het bestuur wordt bij de oproeping voor de ledenvergadering meegedeeld. De voordracht is bindend.
8.3 Aan de voordracht kan evenwel het bindend karakter worden ontnomen door een besluit van de ledenvergadering, met ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen genomen. Als de ledenvergadering het bindend karakter aan de voordracht heeft ontnomen, is zij vrij in de benoeming.
8.4 De ledenvergadering is ook vrij in de benoeming als de voordracht niet uiterlijk bij de oproeping voor de ledenvergadering door het bestuur is meegedeeld.

Artikel 9: Bestuursvergaderingen
9.1 Iedere bestuurder is bevoegd een vergadering van het bestuur bijeen te roepen.
9.2 De bijeenroeping van de bestuursvergaderingen vindt schriftelijk plaats, met inachtneming van een termijn van ten minste zeven dagen, onder opgave van de dag, het aanvangstijdstip en de plaats van vergadering en van de te behandelen onderwerpen.
9.3 Een bestuurder kan aan een andere bestuurder schriftelijk volmacht verlenen om zich in de vergadering te laten vertegenwoordigen.
9.4 In de vergaderingen van het bestuur heeft iedere bestuurder één stem. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 10: Schorsing en ontslag bestuursleden
10.1 Een bestuurslidmaatschap eindigt:
a. door aftreden van het bestuurslid;
b. door verloop van de termijn waardoor het bestuurslid is benoemd;
c. door overlijden van het bestuurslid;
d. door onder curatele stellen van het bestuurslid;
e. wanneer een bestuurslid niet langer lid is van de partij; 
f. door ontslag van het bestuurslid op grond van een besluit van de ledenvergadering met tenminste twee derde van de uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin ten minste de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
10.2 Een bestuurslid kan te allen tijde door de ledenvergadering worden geschorst. Deze schorsing vindt plaats bij besluit genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin ten minste de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.


Hoofdstuk 2: Geldmiddelen

Artikel 11 Hoogte van de contributie
11.1 Op voorstel van het bestuur stelt de ledenvergadering de hoogte van de contributie vast. Daarbij kunnen gedifferentieerde bedragen gelden.
11.2 Leden van Lokaal Belang, die zitting hebben in de gemeenteraad of politieke ambtsdrager zijn, betalen naast de contributie een bijdrage, waarvan de hoogte door het bestuur wordt bepaald.


Hoofdstuk 3: Commissies

Artikel 12 Diverse commissies
12.1 Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde taakonderdelen te laten uitvoeren door partijcommissies of ad-hoccommissies.
12.2 Partijcommissies:
a. adviseren het bestuur over vraagstukken die behoren tot het werkterrein van het bestuur;
b. De leden van de partijcommissie worden door het bestuur benoemd.
c. Partijcommissies worden ontbonden op de dag van de verkiezing van de gemeenteraadsleden.
12.3 Ad-hoccommissies:
a. Adviseren het bestuur incidenteel over vraagstukken, die behoren tot het werkterrein van het bestuur;
b. De leden van een ad-hoccommissie worden door het bestuur benoemd.
12.4 Het bestuur kan voor de werkwijze van de partijcommissies en adhoc commissies nadere regels stellen.


Hoofdstuk 4: Kandidaatstellingen

Artikel 13 Toepasselijkheid
13.1 Dit hoofdstuk is van toepassing op de kandidaatstelling voor verkiezingen van de gemeenteraad.

Artikel 14: Aanvang van de procedure
14.1 Uiterlijk 1 januari publiceert het bestuur de voor de kandidaatstellingprocedure geldende termijnen en tijdstippen. Bij deze publicatie geeft het bestuur aan de leden kennis van hun bevoegdheid om vóór een door het bestuur bepaalde datum namen te noemen van personen, die zij wensen voor te dragen als voorlopige kandidaat. 
14.2 De data in dit hoofdstuk verwijzen naar tijdstippen in het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de periodieke verkiezingen plaatsvinden, tenzij uit de tekst anders blijkt.

Artikel 15: Verantwoordelijkheid
15.1 Het bestuur is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de kandidaatstellingprocedure.
15.2 Uiterlijk drie weken vóór de ledenvergadering als bedoeld in artikel 18.1 vraagt de secretaris van het bestuur aan de zittende leden hem/haar binnen drie weken schriftelijk te berichten of zij bereid zijn een voorlopige kandidatuur in overweging te nemen.
15.3 Op leden van Lokaal Belang die nadat de in artikel 15.2 bedoelde vragen zijn gesteld zittend lid zijn geworden, is dat artikel van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de beantwoording binnen één week dient te geschieden.

Artikel 16: Kaderstellend advies
16.1 Uiterlijk 30 juni stelt de ledenvergadering op voorstel van het bestuur het kaderstellend advies voor de kandidatenlijst vast. 16.2 Het kaderstellend advies vermeldt ten minste:
a. Het aantal op de lijst te plaatsen kandidaten;
b. Criteria die voor iedere kandidaat afzonderlijk gelden;
c. Criteria die op de lijst of delen daarvan betrekking hebben, waarbij tenminste de gemeentelijke herkenbaarheid van de kandidatenlijst wordt gewaarborgd;
d. Een standpunt betreffende het al dan niet aangaan van een lijstverbinding door als Lokaal Belang samen met een andere politieke partij te komen tot één lijst;
e. of de beperking op mandaten volgens de statuten wordt opgeheven met inachtneming van de verboden dubbelfuncties zoals genoemd in de Wet;
f. gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid lijstduwers aan te wijzen, en zo ja wie als zodanig wordt aangewezen; indien meer dan één lijstduwer wordt aangewezen, bepaalt de ledenvergadering ook hun onderlinge volgorde.

Artikel 17: Lijsttrekker
17.1 Bij de publicatie van de geldende termijnen en tijdstippen voor de gemeenteraadsverkiezingen geeft het bestuur tevens aan de leden kennis van hun bevoegdheid om een lid van de partij schriftelijk kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap. 17.2 Het bestuur pleegt voor 1 juni overleg met de zittende leden van de fractie van Lokaal Belang over de komende verkiezingen en over de mogelijke deelname als kandidaat.
17.3 Het bestuur maakt schriftelijk bekend:
a. de namen van één of meer leden van Lokaal Belang die het bestuur als kandidaat voor het lijsttrekkerschap voordraagt;
b. tot welke datum de leden van Lokaal Belang een medekandidaat kunnen stellen voor het lijsttrekkerschap; deze datum ligt ten minste vier weken na de datum van bekendmaking.
17.4 De verkiezing van de lijsttrekker vindt plaats in de ledenvergadering. Deze verkiezing vindt plaats voordat de overige voorlopige kandidaten worden gekozen.

Artikel 18: Voorlopige kandidaten en de voorlopige groslijst
18.1 lokaal Belang kent twee procedures om tot de voorlopige groslijst te komen:
a. Het bestuur is bevoegd voorlopige kandidaten voor te dragen;
b. Het bestuur roept een ledenvergadering bijeen. Na te hebben kennis genomen van de namen die aan het bestuur zijn genoemd, besluit deze vergadering welke personen zij op de voorlopige groslijst wenst op te nemen; de vergadering kan hierop ook personen opnemen die niet tevoren aan het bestuur zijn genoemd.
18.2 Alleen leden van Lokaal Belang kunnen worden voorgedragen als voorlopige kandidaat. Het tijdstip van aanvang van het lidmaatschap van de personen die voorkomen op de voorlopige groslijst dient gelegen te zijn voor 30 juni.
18.3 Een (voorlopige) kandidatuur wordt beëindigd door:
a. Einde van het lidmaatschap van Lokaal Belang;
b. Een aan het bestuur gerichte schriftelijke verklaring van de voorlopige kandidaat met die strekking;
c. Ambtshalve beëindiging zoals omschreven in artikel 18.4;
d. Vanaf 1 juni tot uiterlijk de dag der kandidaatstelling; door een daartoe strekkend besluit van de ledenvergadering, met gekwalificeerde meerderheid genomen.
18.4 De secretaris kan voorlopige kandidaten schriftelijk vragen hem binnen drie weken te berichten of zij nog steeds bereid zijn een voorlopige kandidatuur te aanvaarden of dat zij hun voorlopige kandidatuur wensen te beëindigen. Voor zover de voorlopige kandidaat hierover na drie weken nog geen schriftelijk uitsluitsel heeft gegeven, kan de secretaris de schriftelijke vraag herhalen. Indien de secretaris op het herhaalde verzoek na drie weken geen schriftelijke verklaring heeft ontvangen dat de betrokkene nog steeds een voorlopige kandidatuur wil aanvaarden, beëindigt hij bij kandidaten van wie langer dan twee jaar geleden voor het laatst een bereidverklaring is ontvangen, de voorlopige kandidatuur ambtshalve.
18.5 De secretaris houdt een register bij van voorlopige kandidaten. Hij licht de kandidaat zo spoedig mogelijk in over opneming of verwijdering uit het register.

Artikel 19: Uitsluiting van deelneming
19.1 Voorlopige kandidaten mogen niet deelnemen aan activiteiten in het kader van de kandidaatstellingsprocedure vanaf het tijdstip waarop zij schriftelijk met gebruikmaking en door volledige invulling en ondertekening van een door het bestuur vast te stellen model, hun voorlopige kandidatuur hebben bevestigd.  Uiterlijk 1 juli dienen alle personen die voorkomen op de voorlopige groslijst deze bereidverklaring te hebben ondertekend.
19.2 Van het verbod om deel te nemen aan de activiteiten in het kader van de kandidaatstelling zijn uitgezonderd:
a. De voorzitter van de fractie;
b. Bestuursleden die genoemde schriftelijke bereidverklaring hebben ondertekend, maar daarin hebben aangegeven bij verkiezing of plaatsvulling de benoeming tot raadslid niet te aanvaarden;
c. Degene die een eerder ondertekende bereidverklaring in een aan het bestuur gerichte schriftelijke verklaring hebben ingetrokken; een eenmaal ingetrokken bereidverklaring kan niet meer ongedaan worden gemaakt;
d. De door de ledenvergadering aangewezen lijstduwers.

Artikel 20: Definitieve groslijst en advieslijst
20.1 Het bestuur stelt vóór 1 oktober de definitieve groslijst van voorlopige kandidaten op. Deze alfabetische lijst bevat de namen van de personen die voorkomen op de voorlopige groslijst eventueel aangevuld met personen die door het bestuur hieraan zijn toegevoegd. De toegevoegde voorlopige kandidaten dienen vóór 1 oktober lid te zijn en hun bereidheid om een voorlopige kandidaat te worden schriftelijk te hebben bevestigd. De definitieve groslijst bevat verder de informatie overeenkomstig het door het bestuur ter beschikking te stellen kandidaatstellingsformulier.
20.2 Van de voorlopige kandidaten die aan de definitieve groslijst zijn toegevoegd na 1 juli dient apart en gemotiveerd melding te worden gemaakt.
20.3 Het bestuur stelt na 1 juli en op zodanig tijdstip dat aan artikel 21.2 van het huishoudelijk reglement uitvoering kan worden gegeven, de advieslijst vast door ten minste het aantal op de lijst te plaatsen kandidaten zoals vastgesteld in kaderstellend advies in een volgorde van voorkeur te plaatsen. Het bestuur wordt hierbij geadviseerd door:
a. De benoemde lijsttrekker;
b. De voorzitter van de fractie.
20.4 Bij de advieslijst voegt het bestuur een toelichting waarin het de volgorde van de kandidaten motiveert in het licht van het door de ledenvergadering vastgesteld kaderstellend advies. Het vermeldt in deze toelichting alle voorbehouden op het verkiezingsprogramma die het volgens artikel 21.2 heeft ontvangen.
20.5 Het bestuur zorgt ervoor dat alle stemgerechtigde leden kennis kunnen nemen van de definitieve groslijst.

Artikel 21: Verkiezingsprogramma
21.1 Vóór 1 december wordt op voorstel van het bestuur het verkiezingsprogramma door een ledenvergadering vastgesteld.
21.2 Voorlopige kandidaten worden geacht het verkiezingsprogramma volledig te onderschrijven. Indien een voorlopige kandidaat ten aanzien van één of meer punten een voorbehoud wil maken, zal de kandidaat dit tijdig schriftelijk dienen 11 te doen bij het bestuur. Het bestuur is verplicht van deze kennisgeving melding te maken in de kandidaatstellingsvergadering.

Artikel 22: Vaststelling kandidatenlijst
22.1 Vaststelling van de volgorde op kandidatenlijst kan plaatsvinden door middel van een ledenraadpleging.
22.2 Indien in de ledenvergadering wordt besloten geen ledenraadpleging te houden, stelt het bestuur de volgorde van de kandidatenlijst vast.
22.3 De door het bestuur vastgestelde kandidatenlijst wordt in de ledenvergadering bevestigd.

Artikel 23: Inlevering van de kandidatenlijst
23.1 Indien de vaststelling per ledenraadpleging heeft plaatsgevonden, bevat de in te dienen kandidatenlijst het aantal kandidaten in de volgorde van de uitslag van de ledenraadpleging, met dien verstande dat:
a. De benoemde lijsttrekker de eerste plaats bezet;
b. Als één of meer lijstduwers zijn aangewezen, deze de laatste plaatsen bezetten.
23.2 Het bestuur vraagt aan eenieder die door de kandidaatstellingsvergadering of ledenraadpleging kandidaat is gesteld, binnen een termijn van uiterlijk één week schriftelijk te verklaren dat hij/zij bereid is de toegekende plaats te aanvaarden.
23.3 Het bestuur kan namen van kandidaten die deze verklaring niet binnen de gestelde termijn ondertekend hebben ingezonden, van de kandidatenlijst schrappen. Na het uitvallen van een kandidaat door schrapping of door een andere oorzaak kan het bestuur de kandidatenlijst herzien door opschuiving van de kandidaten.
23.4 Aanvulling van de kandidatenlijst met kandidaten van de definitieve groslijst kan op twee manieren:
a. Indien een ledenraadpleging heeft plaatsgevonden, op basis van de uitslag van de ledenraadpleging;
b. Indien geen ledenraadpleging heeft plaatsgevonden, op basis van de door het bestuur vastgestelde en in de ledenvergadering bevestigde volgorde.
23.5 De secretaris is belast met het inzamelen van de ingevolge de kieswet voorgeschreven verklaringen van instemming.
23.6 Lijstduwers worden van de in artikel 22.3 van het huishoudelijk reglement genoemde opschuiving uitgesloten, zolang de definitieve groslijst nog niet geplaatste voorlopige kandidaten bevat. Lijstduwers blijven de laatste plaatsen van de lijst bezetten in de door de ledenvergadering vastgesteld onderlinge volgorde.
23.7 De secretaris draagt met toestemming van de door het bestuur benoemde gemachtigde of diens plaatsvervanger zorg voor de indiening van de kandidatenlijst alsmede –indien daartoe is besloten- tot verbinding van de lijst tot lijsten combinatie zoals bedoeld in de kieswet.